Thailandske kyllingeoverlår

Sommerfrisk og spicy mad. Kyllingen er krydret, sød og stærk, og risene er basmati – aromatiske og lette som en sommersky på en god dag.

Billede4

Jeg har set mange opskrifter på thaikylling, hvor kyllingen skal koges, før den smøres med en krydderiblanding og brunes i ovnen. Umiddelbart syntes jeg, det var en noget besværlig måde at lave kylling på – men så kom sparehjernen frem: kogt kylling er lig med basissuppe i fryseren – en ekstra middag for næsten de samme penge. Så virkede det alligevel ikke så besværligt.  Og kyllingen blev mør og lækker.

Man skal bruge:

4 kyllingeoverlår
1 liter vand
1 gulerod – skrællet og skåret i grove stykker
Et skive selleri – skrællet og skåret i grove stykker – eller 1 stor stængel bladselleri
1 løg – pillet og skåret i kvarte

Kog kyllingelårene i en halv times tid, til de er møre, men ikke så møre, at kødet falder fra benene. Tag kyllingestykkerne op og si suppen. Lad suppen køle af og frys den i egnede beholdere til en anden god gang.

Billede5

Brug blender/minihakker til at lave en marinade til kyllingen bestående af:

1 lille løg
4 fed hvidløg
1 spsk frisk ingefær
1 frisk chili – eller 1 tsk sambal oelek
1 spsk brunt sukker (eller palmesukker, hvis man ligger inde med det)
1 bundt frisk koriander (gem noget til agurkesalaten)
Saften fra 1 lime
1 tsk gurkemeje
1 tsk salt
Eventuelt lidt vand

Blend det hele og smør de kogte kyllingestykker godt ind i marinaden.

Billede3

Grill dem i ovnen, til overfladen er brun og sprød, og spis dem med ris og en frisk salat til.

God tirsdag.

Valnøddepesto

På vej hjem fra brunch i søndags kom jeg forbi Gartnergården i Skødstrup. Ja – forbi og forbi – Suzukien nægtede at køre videre, før jeg havde været inde og købe en bakke danske jordbær. Sådan er det med gamle biler, de begynder at vide bedre end en selv, hvad man gerne vil, og så drejer de bare af og åbner ens tegnebog. Sådan er de.

Men tilbage til Gartnergården. Der havde de – udover de fineste danske jordbær – masser af andre lækkerier og fristelser. Blandt andet valnøddepesto. Den var fantastisk – men dyr – så nu har jeg eksperimenteret mig frem til en opskrift, der ligner den rigtig meget. Laver man den selv kan man få en hel skålfuld for det, en lille (meget lille) bøtte kostede.

Billede6

Fortsæt med at læse “Valnøddepesto”

Fru Lauridsens Saftige Ølboller

Øl og havregryn – klassiske ingredienser, der indgår i enhver stor og stærk dansk dreng – og har gjort det gennem århundreder. Tænk Foska-drenge, små Ota bøger og Morten Korch. Klassisk nordisk køkken. Øl og havregryn. Gode danske landbrugsprodukter – uændrede gennem årene og fra før verden gik af lave. Og rigtig gode at blande til de lækreste, saftige ølboller.

Billede2

Fortsæt med at læse “Fru Lauridsens Saftige Ølboller”

Dressing med sennep og honning – to gode venner

Honey and Mustard dressing som i USA – og har jeg hørt – Australien. En dressing, der kan få salathadere til grædende at omvende sig og så mindeligt bede om en portion mere.

Billede2

Overdrevet? Nix. Det er en dressing, der kan redde en lidt kedsommelig salat fra hukommelsens skraldespand og vække de døsige smagsløg. Fortsæt med at læse “Dressing med sennep og honning – to gode venner”

Svinekam med kirsebær

I England fik vi en gang stegt ungand i en sovs af friske kirsebær – og vi ved jo fra julemaden, at det, der passer til and, også passer til gris. Til jul er det rødkålen, men til en sommersteg er kirsebær en rigtig god ide. Fortsæt med at læse “Svinekam med kirsebær”

Crostini med kyllingelever

Det der kyllingelevermos, du ved – det der italienske mos, man putter på de der små stykker ristet brød til forret nede i Talien? Hvad er det nu, det hedder? Nåh – du mener crostini di figatini di pollo? Ja, netop – det der mos.

Hjemme hos os hedder det altid ‘det der kyllingelevermos, vi fik i Firenze’, og det er et hit som nippemad.

Man skal bruge:

Billede1

250 g kyllingelever
1 spsk smør til at stege i
1 hakket løg
2 spsk let hakkede kapers
1-2 spsk koncentreret tomatpure
1 glas hvidvin
Lidt salt og peber – og eventuelt rosmarin.

Steg kyllingelever og løg i smør på en pande.

Billede2

Når løgene er ved at være bløde, hælder man vin og kapers ved (og rosmarinen, hvis man vil have rosmarin i) og lader vinen koge næsten helt væk.  Sådan.

Så er leveren gennemstegt, og det hele skal op i blenderen. Kør det grundigt, så det bliver en fløjlsblød blanding, hæld det over i en skål og smag til med tomatpure. Der skal nok ikke mere salt i, for de små grønne kapers er meget salte.

Billede3

Server med små stykker ristet italienerbrød – og et par andre slags crostinipålæg. For eksempel svampe sauteret i olivenolie med hvidløg, drysset med citronskal og persille, eller hakket tomat med olivenolie, knust hvidløg og basilikum.

Billede4

Nippemad til en sommeraften.

God mandag.

Fiskefad med grønt og sprød citrontopping

I dag får du opskriften på et dejligt fiskefad – en slags ‘fiske-crumble’ med et sprødt låg. Under låget gemmer der sig først i bunden et lag kogte kartofler, så et lag fisk og til sidst en lækker grøntsagsblanding med spinat, løg og gulerødder.

Fortsæt med at læse “Fiskefad med grønt og sprød citrontopping”

Forårsfrisk pasta med tun

Første gang jeg hørte om tunsovs til pasta var jeg lidt tvivlende. Tun er da noget, man putter på rugbrød ikke? Eller noget man griller som steaks. Men nej – ikke kun. Tunsovs til pasta med kapers, peberfrugt og hakkede oliven er rigtig lækkert – og billigt.

Billede8

Man skal bruge:

1 dåse tun
1 hakket løg
1 peberfrugt i små tern
1 spsk hakkede kapers (hak dem for at få smagen ud)
20 grofthakkede oliven – uden sten
Chiliflager efter ønske og behov eller lidt sambal oelek
1 dl fløde
1 dl vand
1 dl hvidvin
Salt og peber
Lidt olie til at stege i

Billede6

Sauter det hakkede løg, til det bliver blødt og klart, tilsæt tun, peberfrugt, kapers, oliven og et skud chili, hvis du kan lide det. Hæld vin og vand på og lad det koge igennem. Tilsæt fløden og lad det koge igennem igen – jævn evt. med lidt Maizena. Smag til med salt og peber.

Billede7

Bland med friskkogt pasta og spis med overraskende glæde.

Eventuelle rester smager godt kolde i et pitabrød til madpakken – men de er også meget populære hos hunden og katten, så….. Jeg har en gang lavet retten med tern af resterne af en stegt tunsteak – det blev også godt – og det så lidt pænere ud. Men den slags rester har man jo sjældent.

Det regner nu. Og de hårdt tiltrængte dråber vil få træer og buske til at springe ud i eksplosionsagtig fart. Snart skal græsset slås. Nede i skoven er bøgetræerne begyndt at springe ud, mirabellerne blomstrer, og i morgen er det Kristi Himmelfartsdag. Man kan næsten sige, at i aften er ‘virtuel fredag’.

God onsdag.